Noux nationalpark

Hej

I måndags körde jag från Ekenäs mot Vanda och Noux Nationalpark
Vid Haltia naturcenter mötte jag upp hela klassen och när alla var på plats så fick vi en guidad tur i naturcentret.

Efter de började våran vandring ut till Noux skogar.

Måndagen gick snabbt och vi vandrade ca 14km. På första nattens läger plats hade den ordnande gruppen ordnat massage och bastu till oss alla. På kvällen sat vi vid brasan som vanligt.

På tisdag fick vi orgenterade en liten bit gruppvis till lunch stället. Vi kom till det mäst underbara morgon vyn jag set. Med dimma på sjön och solen på andra sidan. Dagen fortsatte med fint väder och fina stunder. Varje paus plats hade en under bar natur att visa upp, Noux e värkligen ett fint ställe! Vi kom fram till följande sovställe och allt gick lungt som vanligt.

Onsdag var sista dagen och vi fick börja vandra tillbaka mot våra bilar.

Det hände inte så mycket på vandringen. Vi besökte några häftiga ställen  och såg jätte vacker natur. Kände en massa känslor men har inte så mycket att berätta i ord. Njut av bilderna

Ekenäs och Hesa

Hej!

Är smart nog jätte trött idag för de blev lite väl mycket igår kväll som hände. Kom tillbaka till Axo var jag bor över helgen ganska mycket senare än planerat. Så blir kort inlägg men med massa bilder istället.

Har varit i Ekenäs sen torsdag kväll och åker till Nux imorgon.
Var på torsdag till Ekenäs höst marknad med min kusin Sofie och hennes pojkvän. På kvällen hade vi vin mys hos Axo.
På fredag till Helsingfors och shoppade och på kvällen tillbaka i Ekenäs var jag till min gudfar.
På lördag var jag med Emppu och hennes söta Vanessa och på kvällen var de förfest med Axo Cecci och Adam och efter de på nattklubb 1:an. Dansade en massa och träffade underbara människor.
Idag har jag inte gjort så mycket. Var på kaffe med Emppu och Lotte och snackat skit. Pakat saker jag ska ha till Nux vandringen och lagat middag till mig ocj Axo.

Stoppar hit lite bilder från helgen 😊

Axo, Demi, Nette, Ronja

Vin mys

Hesa

Halti köp

Manikyr 😅fixade de i Hesa

Emppus lilla prinsessa ❤

Axo fixade min sminkning

Cecci och jag på 1an

Plank pizza till söndags frukost

Vi går och fiskar

Heeej!

Har gjort en massa i början av veckan och inte hunnit skriva något vettigt hit så tar de nu istället allt på samma gång. Mycket bilder dock 😊

Måndag.
Fiskelära började och vi lärde oss allt om nät och lade nät i vattnet. De som kaunde fiska  från förut kastade lite och fick några små fiskar.
Efter lunch orgenterade vi ensamma och jag fick näst bästa tiden 😄. Så nöjd. Hittade alla kontroller utan problem.
På kvällen spelade vi innebandy och sedan bastu.

Marko med sin fina fångst... haha
Mika fiskar. Han fick en lagom stor aborre.
Jimi och Sari far ut för att lägga nät
Bastu bryggan.

Tisdag
Nätet från dagen före lyftes och fångsten var ... ja ... vi fick ingenting. Vi lade ett nytt nät tills nästa dag. Sedan fick vi andra lära oss fiska med kastspö. Tiden gick snabbt och efer lunch så hade vi Halti på besök som presenterade sina produkter.
Efter skolan åkte jag och Annukka till stallet och jag fick testa en annan häst vid namn Eero. Eero var jätte snäll och det gick verkligen jätte bra för oss. Så jag har en ny favorit på denna sida av vattnet.
På kvällen var jag till gymmet.

Matti fick en gädda.
Anette
Eero, som inte villa hållas still eller vara med på bild... men de där blev den bästa av alla 100 försök.
Gym bild

Onsdag.
Fiske lyckan var framme hela dagen idag. I nätet fanns 1 gädda och 2 stora  aborrar.  Och då vi fiskade så fick nästan alla fisk. Vi fick så mycket att till lunch lagade vi fisk soppa till alla 20 elever och våran lärar. Hela dagen har vi fiskat och ikväll blir de bastu och grillning som vanligt.

Eetu med nätet fullt med fisk.
Jimi visar upp fångsten.
Aborre ca 1,5 kg
Gädda ca 4-5 kg
Mika visar Anette hur man rensar aborre.
Fisk soppa,  som var jätte gott!
Niina fångst...
... ja en av dem, de här var annors Niinas fångst för dagen!
Matti.

Ja jag kan påstå att jag kan fiska nu.