Norge Road Trip Del3 feat.södra Norge

Hej!

Sista delan av min Norge resa. Norra Norge var ju helt fantastisk men mitten av norge har mycket att erbjuda med.

Jag åkte hem lite tidigare än vad tänkt då det var lovat storm till Södra Norge, jag började känna mig trött och smått stressad av att vara på resande fot och hitta ett ställe att sova på varje natt, veta var och vad man ska äta och efter alla dessa kilometrar började nog koncentrationen även brista tidigare än vanligt. Jag hade ju sett och uppleft så mycket redan så var mera än  nöjd med min resa redan. Så efter Trondheim styrde jag mera öster ut än söder ut för att sakta börja ta mig hemmåt.

13e September startade jag från Ulvsvåg och körde hela vägen till Mo i Rana, var det tydligen var nån filmfestival med live musik på torget. Där träffade jag Vegard som visdae mig runt och på kvällen var vi upp till berget brevid för att se på norrsken.
(385km)
på vägen till Mo i Rana

14e September fortsatte jag till Trondheim var jag hade AirBnB boende igen. Denna gång med ett eget rum hos en familj. Till min storaförvåning så var det en svensk familj som flyttat till Trondheim som jag bode hos.
(470km)

Mitt rum i Trondheim

15e September var jag kvar i Trondheim var jag besökte Nidaros katedralen, Rockheim som är ett musik museeum och på kvällen var jag ut på bar var jag träffade Moritz och Olli, två unga tyska killar på resa med husbil. Med dem var jag ut på 2 olika barer varav en heter Trondeims camping som har minigolf inne i baren.

Nidaros katedralen
Från tornet

Rockheim

16e September gjorde Olli och Moritz mig sällskap på Atlantic Ocean Road och jag fick bo i deras husbil i Molde. Med den bestämelsen att jag lagar middag, så jag köpte Pizza till oss. Trivdes helt super bra med dessa killar. De var med som att umgås med sina bästa vänner man känt i flera år fastän vi träffats kvällen före.
(272km)

Olli och Moritz. Två helt underbara människor!
Atlantic Ocean vägen

Gissa om mina killar var glada? ;D

17e September åkte jag till Geiranger via Trollstigen. Efter Trollstigen plockade jag upp två Polska hitch hikers som åkte med mig till Geiranger. De var inte så himla sociala men det var en bra paus från att sitta ensam i bilen och lyssna på musik / radio eller ljudbok (eller prata med sig själv). I Geiranger tältade jag.
(133km)

Trolstigen nerifrån

Trollstigen uppifrån

Före Geiranger
Geiranger

18e September var jag upp till Dalsnibba var det var snö, blåsigt, regn och kallt men frisk och fin luft från fjällen. Efter det lade jag helt kallt "Oslo" i GPSn och kollade hur långt jag orkar köra. Hittade Böybreen glaciär på vägen men sedan körde enda till Sogndal var jag tältade.
(226km)

Utsikten från Dalsnibba
Påväg ner från Dalsnibba
Glaciären

19e September kom jag fram till Oslo var jag hade skaffat en egen legenhet åt mig via AirBnB
(332km)

På väg till Oslo
Stannade i Hemsedal och torkade tältet medans jag var på Café
Utsikten från lägenheten i Oslo
Sovrummet

20e September var jag kvar hela dagen i Oslo och var och tittade på Frogenparken, kungliga slottet, botaniska trädgården och Naturhistoriska museet fören jag åkte tillbaka till legenheten för att ta ett bad.

Kungliga slottet

Tigern i Olso
Naturhistoriska museet
Luch badbomb

21a September lämnade jag Norge bakom mig och åkte till Kungsör var jag bode hos Margret och Björn en natt och kollade på VM i hästhoppning
(374km)

22a Spetember  åkte jag med Eckerö Linjen tillbak till Åland och kom hem.
(264km)

Så 6293km senare så är jag tryggt hemma på Åland med nya minnen, lärdommar och vänner!

Det var första gången jag var helt ensam på resa. Skulle jag ha vetat att det skulle ha blivigt så från början skulle jag nog ha packat annorlunda och planerat resan lite annorlunda med. Nästa gång jag åker på Road Tripp vill jag nog ha med en kompis, med jag kommer absolut att resa ensam på nytt. Men då åker jag till ett ställe och stanna där en vecka istället för att vara på nytt ställe varje natt.